Waarom oude content, ook goede content kan zijn
Vaak willen website beheerders hun website zo up-to-date mogelijk houden. Daarbij willen ze ook ijverig allerlei oude nieuws- of blogberichten verwijderen, want hoe kan een bericht van een jaar geleden nu nog relevant zijn? Een interessante denkpiste, maar in de wereld van SEO, kan deze praktijk je meer verliezen dan opbrengen.
Content is king
Elke website heeft als doel een verhaal te vertellen, over wie jij bent als organisatie en wat je doet. Het is dus belangrijk om de inhoud van je site zodanig op te stellen dat je concreet het verhaal verteld waar jouw bezoeker naar op zoek is. Maar wat goed heb je aan een website als je geen bezoekers hebt? Dus moet je er alles aan doen om zoveel mogelijk bezoekers op je site te krijgen.
Eén van de mogelijke pistes om de bezoekers te bereiken is door te werken aan een goede 'Search engine optimization' (SEO). Door je website te optimaliseren, kan je via de grote zoekrobots (zoals Google, Bing of Yahoo) veel extra bezoekers naar je site krijgen. Heel veel mensen starten sowieso hun zoektocht naar informatie op zo'n zoekrobot.
Over SEO worden gemakkelijk hele boeken geschreven, het is een complex verhaal met heel wat do's en don'ts, maar in the end is het belangrijkste punt: jouw content. Zoekrobots houden van content. En het liefst van originele, goed geschreven content. Het hoeft hopelijk niet gezegd te worden dat willekeurig duizenden berichten aanmaken ook niet helpt voor je SEO. De content moet op een of andere manier bijdragen aan het verhaal van de website, aan de 'Wie zijn we, wat doen we?'.
Al deze content zullen de zoekrobots verslinden en opslaan in hun interne geheugen, hun index. Elke keer jij een nieuwe pagina maakt, en de zoekrobot deze opslaat, is dat weer een extra pagina met content die er voor kan zorgen dat iemand jouw site kan vinden. En hetzelfde geld voor blog- of nieuwsberichten. Dankzij de SEO tools van asteriks weet een zoekrobot ook direct wanneer er een nieuw bericht is bij gekomen.
Al die content zorgt voor instappunten in jouw website. Zelfs als een bericht niet langer 'actueel' is, kunnen mensen via een zoekrobot via die berichten jouw site vinden, en uit interesse doorklikken naar andere content op je website. En dit in principe tot in de eeuwigheid. Zo verzamel je over de tijd heel wat instappunten, en dat zorgt voor heel wat potentiële bezoekers.
Wanneer wel verwijderen?
Kort gezegd, zolang de content nog relevant is, is de content nog goed. En daar knelt natuurlijk ook net het schoentje. Wat is 'relevant'. Relevantie is sowieso niet noodzakelijk gerelateerd aan een datum. Een praktisch voorbeeld: verkoop je product A, dan is een pagina of bericht over dat product nog relevant zolang je dat product nog steeds verkoopt. Zodra je het niet meer verkoopt, is het eigenlijk niet meer relevant.
Alleen zou je in dat geval beter af zijn de pagina aan te passen. Elke bezoeker die dan nog naar Product A zoekt, komt terecht op de oude pagina van dat product, waar je bovenaan de melding aan toevoegt dat je Product A helaas niet meer verkoopt, maar dat het vernieuwde Product B een veel betere keuze is. Mensen met interesse voor Product A vinden zo, zonder probleem, Product B. Zolang je de oorspronkelijke content laat staan, zal het inkomende verkeer vanuit de zoekrobot blijven bestaan.
Verwijder je echter elke vermelding van Product A van je website, dan verwijder je ook automatisch elk mogelijk instappunt met dat zoekwoord vanuit de zoekrobots. Minder instappunten, is minder bezoekers. Bovendien, door het bericht of de pagina te verwijderen, krijgen bezoekers die er toch nog op terecht komen (bvb door een link op facebook, of een vermelding in de zoekrobot) een standaard 404 pagina te zien, een error melding dus. Dat is altijd jammer voor de gebruiker, die dan gewoonweg afhaakt.
Moet ik dan elk bericht behouden?
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een artikel over een nieuwe vacature is bijvoorbeeld inhoudelijk alleen relevant zolang deze nog open staat, nadien kan die eventueel tot verwarring leiden, als een gebruiker niet even zou nakijken wanneer je het bericht publiceerde.
De grootste tip die we kunnen geven is dat je in veel gevallen vaak beter af bent de inhoud te optimaliseren, eerder dan ze te verwijderen. Een kleine melding om bezoekers door te sluizen naar relevante content, zal vaak meer opbrengen dan de inhoud weg te werpen.
Maar het berust dan vooral op gezond verstand. Sommige content lijkt niet helemaal relevant meer, maar kan goed zijn om bezoekers te blijven trekken of om het verhaal van de site aan te dikken. De gouden regel blijft echter: if it's not broken, don't fix it. En zo is oude content, soms nog goede content.